گرفتن نقشه هوایی ملک

گرفتن نقشه هوایی ملک

به طور کلی تهیه عکس های هوایی به این صورت می باشد که برداشت عوارض و جزئیات از سطح زمین از یک ارتفاع معلوم با استفاده از هواپیما و دوربین های عکسبرداری انجام می شود. گرفتن نقشه هوایی ملک و تهیه عکس هوایی در کشور ما نیز توسط سازمان نقشه برداری و جغرافیایی انجام می شود. این سازمان ها آرشیوی از عکس هوایی را در اختیار دارند.

تفسیر و بررسی عکس هوایی انجام می شود تا در نتیجه اطلاعاتی از عکس هوایی حاصل شود. یکی از کاربرد های عکسهای هوایی و تفسیر عکس های هوایی در امور املاک می باشد .

به عنوان مثال برای جانمایی حدود ملک بر روی زمین لازم است تفسیر عکس هوایی انجام شود. در حقیقت زمانی لازم است جانمایی ملک انجام شود که اختلافاتی بر سر حدود و مرز ها به وجود آید. اختلافات ملکی بر سر حدود و مرز ها زمانی به وجود می آید که حدود اراضی به هم بریزد. در نتیجه برای حل اختلافات لازم است تامین دلیلی با تفسیر عکس هوایی تهیه شود.

برای تهیه تامین دلیل لازم است تفسیر عکس هوایی انجام شود. پس با مراجعه به یک کارشناس رسمی دادگستری وی پس از تهیه عکس های هوایی مربوط به ملک سپس با استفاده از زوج عکس با به کارگیری از تجهیزات دقیقی مانند استریوسکوپ تفسیر عکس ها را آغاز و با تشخیص حدود ملک جانمایی آن را روی زمین انجام می دهد. و سپس نقشه یو تی ام را تهیه می کند با استفاده از این نقشه می توان دیوارکشی ملک را انجام داد. برای تهیه این نقشه از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود و بعد از اتمام برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود.

تفاوت عکس با نقشه

در نقشه شما تمام عوارض را مشاهده نمی کنید. اما در عکس هوایی تمام ویژگی هایی که بتوان آن را مشاهده نمود وجود دارد. با تفسیر عکس هوایی می توان تمام اطلاعات موجود در آن را استخراج نمود. اما این به این معنی نیست که ویژگی زمین در عکس هوایی قابل مشاهده می باشد. به صورت بصری امکان شناسایی عوارض از عکس هوایی وجود دارد.

تفسیر عکس هوایی به صورت اصولی ممکن است و به دقت و صبر دید مهندسی احتیاج دارد.

مفسران عکس هوایی برای انجام تفسیر عکس هوایی به نکاتی توجه می کنند و این عمل را با تجربه خود انجام می دهند. در واقع تجربه در تفسیر عکس هوایی حرف اول را می زند. انجام تفسیر عکس هوایی را می توان به یک فرد متخصص سپرد. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی همان متخصصی است که می تواند تفسیر عکس هوایی را انجام دهد. وی از تجهیزات و نرم افزار هایی برای تفسیر عکس هوایی استفاده خواهد کرد.

برخی از کاربرد های تفسیر عکس هوایی

تفسیر عکس هوایی با استفاده از عکس هوایی و تصاویر ماهواره ای انجام می شود. برای استخراج اطلاعات از عکس هوایی در نتیجه لازم است به فردی با تجربه در این امور مراجعه نمود. تفسیر عکس هوایی کاربرد بسیاری دارد:

  • نظامی: اولین کاربرد تفسیر عکس هوایی بخش نظامی می باشد. مفسر عکس هوایی با استفاده از عکس هوایی می تواند تعداد دشمن، تجهیزات نظامی و موقعیت آنان را شناسایی نماید.
  • تهیه تامین دلیل دعاوی ملکی: در کشور ما بیشترین کاربرد عکس هوایی همین تهیه تامین دلیل برای حل اختلافات ملکی می باشد. در واقع ممکن است به دلایلی اراضی افراد ملی اعلام شود. با ملی اعلام شدن اراضی لازم است سابقه احیا در اراضی با انجام تفسیر عکس هوایی بررسی شود. همچنین ممکن است حدود اربعه اراضی بر روی زمین نا معلوم شود. در نتیجه همین امر باعث می شود اختلافاتی بر سر حدود و مرز ها به وجود آید. برای حل اختلافات لازم است تفسیر عکس هوایی انجام شود و جانمایی ملک انجام شود.
  • تهیه نقشه از مناطق بزرگ: کارشناس تفسیر عکس هوایی می تواند تهیه عکس هوایی را انجام دهد و نقشه را از عکس هوایی تهیه نماید. در نتیجه تمامی عوارض،توپوگرافی، ابعاد و .. قابل ترسیم می باشد.
  • استفاده از عکس هوایی در زمین شناسی و محیط زیست: با بررسی تصاویر ماهواره ای و عکس هوایی در نتیجه تغییرات زمین و پوشش گیاهی زمین قابل بررسی خواهد بود. برای بررسی و تفسیر عکس هوایی از زوج عکس پوشش دار استفاده می شود و با استریوسکوپ تفسیر عکس هوایی انجام می شود.

تفسیر عکس هوایی بررسی حدود و مرز ها

بررسی عکس هوایی کاربرد بسیاری دارد و در امور ملکی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربرد های تفسیر عکس هوایی تهیه تامین دلیل می باشد. در واقع ممکن است اختلافات ملکی بر سر حدود و مرز ها به وجود آید.

ممکن است به دلایل مختلفی مثل زلزله و یا با گذشت زمان مرز های املاک مجاور با هم به تداخل بخورند و حد و مرز هر یک مشخص و معلوم نباشد. در این صورت باعث بروز اختلافاتی بینشان خواهد شد. بنابراین مالک برای تعیین و مشخص کردن حدود ملک خود می تواند از عکس های هوایی در زمان های قبل استفاده کند. در واقع انجام جانمایی ملک با تفسیر عکس هوایی ضروری می باشد.

برای تفسیر عکس های هوایی و شناسایی عوارض مورد نظر از یکسری از معیار ها استفاده می شود. و این کار به تخصص و تجربه فراوانی نیاز دارد که کارشناس رسمی دادگستری رشته نقشه برداری یا امور ثبتی فرد مناسبی برای انجام این کار می باشد.

کارشناس نیز با توجه به اینکه در این امر متخصص می باشد با استفاده از روش هایی می توان اطلاعات را به خوبی استخراج کند.

برای انجام تفسیر عکس هوایی ابتدا عکس هوایی تهیه می شود و گرفتن نقشه هوایی ملک انجام می شود. کارشناس تفسیر عکس ها را با استفاده از روش ها و تجهیزاتی مثل استرئوسکوب انجام می دهد و پس از تشخیص حدود ملک گزارشی نیز از این کار تهیه و مهر و امضا می کند و سپس در صورت لزوم نقشه یو تی ام ملک را نیز تهیه و روی عکس های هوایی جانمایی می کند. در نتیجه تامین دلیل تهیه شده قابل ارائه به مراجع قضایی خواهد بود.

تفسیر عکس هوایی بررسی حدود و مرز ها

تفسیر عکس هوایی بررسی حدود و مرز ها

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما