نمونه نقشه تفکیکی زمین

نمونه نقشه تفکیکی زمین

اگر که فردی یا افرادی بخواهند اراضی خود را تقسیم به قطعات کوچک کنند باید تفکیک انجام شود. که با مراجعه به اداره ثبت تفکیک انجام می شود. در واقع ممکن است اراضی افراد مشاعی و یا غیر مشاعی باشد و در هر دوی این حالات انجام تفکیک اراضی ممکن است. در حقیقت ممکن است مالکین ملک مشاعی قصد تقسیم اراضی خود را داشته باشند و یا فردی قصد تقسیم اراضی غیر مشاعی خود را داشته باشد.

نمونه نقشه تفکیکی زمین توسط فردی متخصص قابل تهیه می باشد. در نتیجه به جهت تفکیک زمین می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه بردای یا امور ثبتی مراجعه نمود.

مراحل انجام تفکیک اراضی به شرح زیر است:

برای انجام تفکیک اراضی ابتدا نقشه یو تی ام ملک تهیه می شود. برای تهیه نقشه یو تی ام از عرصه از تجهیزات دقیقی مثل جی پی اس دو فرکانسه که دقت بالایی دارد استفاده می شود. و گوشه های ملک برداشت خواهد شد سپس نقشه یو تی ام ترسیم می گردد. در مرحله بعدی طرح تفکیکی در نقشه یو تی ام تهیه شده از ملک طراحی و ترسیم می گردد. و در ادامه با جانمایی آن روی زمین به طور دقیق مشخص می گردد. همچنین دیوارکشی ملک با دقت بالا بر روی زمین انجام می شود. همچنین مالکین می توانند نقشه یو تی ام برای هر قطعه را تهیه کنند و اقدام به اخذ سند تک برگ برای قطعه تفکیکی نمایند.

منظور از تفکیک و افراز اراضی چیست؟

تفکیک به معنی تجزیه و تقسیم ملک به قطعات کوچک تر می باشد. تفکیک برای اراضی مشاعی و غیر مشاعی قابل انجام است. در واقع مالکین قطعات مشاعی برای تقسیم سهم خود و همچنین مالک غیر مشاعی می تواند تقسیم اراضی را انجام دهد.

افراز اما تعریف متفاوتی دارد و با انجام افراز سهم هر یک از مالکین مشاعی از ملک معلوم می شود. افراد برای اراضی مشاعی انجام می شود و به صورت اجباری و اختیاری قابل انجام می باشد. انجام افراز با مراجعه به اداره ثبت اسناد دنبال می شود.

همچنین مالکین املاک مشاعی در صورتی که قصد جداسازی مال خود را از ملک مشاعی داشته باشند و شرکا راضی به آن نباشند. در نتیجه لازم است افراز اراضی انجام شود. در این صورت افراز به دستور مراجعع قضایی انجام می شود.

به جهت انجام افراز و تفکیک به چه کسی مراجعه نماییم؟

بخش عملیاتی افراز و تفکیک اراضی را تنها از عهده یک فرد متخصص بر می آید. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند این عملیات را انجام دهد. برای انجام افراز و تفکیک اراضی ابتدا نقشه یو تی ام ملک با استفاده از تجهیزات نقشه برداری دقیق این نقشه را تهیه نماید. در نتیجه نقشه تفکیک اراضی تهیه می شود.

آیا می توان اراضی کشاورزی را تفکیک نمود؟

تفکیک اراضی کشاورزی، باغات تا حدی ممنوع می باشد. اما با رعایت قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی ممکن می باشد.

در واقع بر طبق این قانون برای ایجاد قطعات مناسب فنی در نتیجه تقسیم اراضی کشاورزی تا حدی مشخص ممکن است. تعیین حد نصاب فنی و اقتصادی اراضی بر اساس قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی پیش بینی شده است.

کشاورزی و باغی برای هر منطقه ای مساحت خاصی را برای تفکیک و افراز ممنوع می باشد.

در صورتی که شما نیز مالک اراضی کشاورزی باشید و قصد افراز و تفکیک اراضی خود را داشته باشید و این امر مجاز باشد. در نتیجه تفکیک و افراز املاک ممکن می باشد. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند عملیات افراز و تفکیک را بر عهده بگیرد. برای انجام تفکیک و افراز زمین ها ابتدا نقشه یوتی ام تهیه شود. در نتیجه طرح تفکیکی ترسیم می شود. با جانمایی نقشه تفکیکی بر روی زمین در نتیجه تفکیک اراضی اتمام می یابد.

تفکیک اراضی غیر مشاعی

ممکن است شخصی قصد تقسیم اراضی و املاک خود را داشته باشد. تا قطعات کوچک تری از اراضی اش حاصل شود. در نتیجه انجام تفکیک اراضی ضروری می باشد. برای انجام تفکیک اراضی لازم است به فردی متخصص مراجعه نمود تا نمونه نقشه تفکیکی زمین با دقت بالا تهیه شود.

به عنوان مثال برخی افراد دارای اراضی زراعی می باشند و در نتیجه قصد تقسیم اراضی خود را دارند. تا در نتیجه اراضی کشاورزی به باغ تبدیل شود.

با مراجعه به کارشناس در نتیجه انجام تفکیک اراضی ممکن است. برای انجام تفکیک اراضی ابتدا نقشه یو تی ام تهیه می شود. برای انجام نقشه برداری دقیق از اراضی از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود و مختصات یو تی ام کنج ها و شکستگی ها برداشت می شود. و در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود در ادامه طرح تفکیکی بر روی نقشه یو تی ام ترسیم می شود. و در ادامه با جانمایی این نقشه بر روی زمین حدود قطعات تفکیکی بر روی زمین معلوم می شود.

تفکیک و افراز اراضی

تفکیک و افراز همان تقسیم اراضی می باشند اما تفاوت هایی دارند. تقسیم اراضی برای اراضی مشاعی و غیر مشاعی قابل انجام است. در واقع ممکن است اراضی دارای دو یا چند شریک داشته باشد و مشاعی باشد. و یا اراضی تنها یک مالک داشته باشد و غیر مشاعی باشد. انجام تفکیک اراضی به دستور اداره ثبت اسناد انجام می شود. تفکیک اراضی انجام می شود تا در نتیجه تقسیم و تجزیه اراضی به قطعات کوچک انجام شود.

برای انجام تفکیک اراضی مراجعه به اداره ثبت اسناد انجام می شود. افراز اما تعریفی متفاوت دارد. در واقع افراز به جهت تعیین سهم هر یک از مالکین مشاعی و جداسازی آن از ملک مشاعی انجام می شود.

برای انجام تفکیک و افراز زمین می توان به کارشناس رسمی دادگستری مراجعه نمود. کارشناس نمونه نقشه تفکیکی زمین را به ترتیب مراحل زیر تهیه می کند. وی ابتدا  نقشه یو تی ام را تهیه می کند. و بعد از تهیه این نقشه مساحت و ابعاد دقیق ملک معلوم می شود و پس از طراحی طرح تفکیک و افراز بر روی نقشه و جانمایی آن بر روی زمین تفکیک قابل انجام است. در واقع با جانمایی این نقشه بر روی زمین حدود قطعات تفکیکی بر روی زمین معلوم می شود. بامشخص شدن این حدود در نتیجه دیوار کشی و تثبیت هر قطعه بر روی زمین انجام می شود.

تفکیک و افراز اراضی

تفکیک و افراز اراضی

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما