سامانه شمیم چیست؟

سامانه شمیم چیست؟

از اوایل دهه ۱۳۹۵، پروژه ای به نام “پروژه شمیم” (شبکه ملی یکپارچه املاک) با هدف ایجاد یک سیستم نقشه برداری پیچیده املاک آغاز شد. این پروژه شامل تحقیقات و تجزیه و تحلیل گسترده با استفاده از نقشه ها، عکس های هوایی و داده های مربوط به مناظر منطقه مانند کوه ها، ساختمان های بلند و سازه های مخابراتی هدف اولیه ایجاد سامانه جامع ثبت اسناد و املاک بر اساس مقررات مصوب و قوانین مرزبندی هدف استانداردسازی رویه های نقشه برداری کاداستر، ادغام وظایف مختلف اجرایی در سطح استان بود. و تعارض در صدور سند و مالکیت زمین را به حداقل برسانید. عملیات اجرایی با نصب آنتن در ساختمان اداره کل به عنوان ایستگاه های مرجع آغاز شد. متعاقباً، آنتن‌های دیگری برای موقعیت‌یابی دقیق در سراسر منطقه مستقر شدند. سیستم شمیم از ترکیبی از ایستگاه ها، نقشه برداران، گیرنده های روور، سخت افزار، زیرساخت شبکه، نیروی انسانی، مدیریت کاربر، نظارت و پشتیبانی استفاده می کرد. همچنین شامل نرم افزارهای تخصصی صدور اسناد مالکیت و دستورالعمل اجرایی بود.

هنگامی که ایستگاه های دائمی ایجاد شد و نقشه برداران به اندازه کافی آموزش دیدند و تجهیز شدند، می توانستند مرزهای دارایی را در سیستم شمیم تعیین کنند. یکی از ویژگی های قابل توجه شمیم، فرآیند اعتبار سنجی دقیق آن، جلوگیری از ورود داده های نادرست بود که اعتبار و کارایی آن را تقویت می کرد. طبق ماده 9 کلیه موسسات موظفند ظرف مدت دو سال پس از تصویب این قانون اسناد و مدارک جامع املاک را ارائه کنند که شامل اسناد مالکیت، شرح اموال، مشخصات کاربری و مختصات جغرافیایی می شود و از حفظ تدابیر امنیتی اطمینان حاصل می شود. سازمان مسئول صدور اسناد مالکیت این شبکه با استفاده از ایستگاه‌های ثابت و پوشش کامل استانی، امکان ترسیم دقیق اموال و نقشه‌برداری کاداستر را فراهم می‌کند و از طریق موقعیت‌یابی دقیق مبتنی بر مختصات، تضادها را به حداقل می‌رساند. این شبکه ملی دارایی که «شمیم» نامیده می‌شود.

دقت 5 سانتی‌متری را در نقشه‌برداری کاداستر، اتصال به ایستگاه‌های ثابت و جمع‌آوری بی‌درنگ داده‌ها از طریق دستگاه‌های تلفن همراه (مریخ نورد) با یکپارچه‌سازی مخابرات و سیم‌کارت تضمین می‌کند. این پروژه نقشه های کلی و قوانین مرزبندی را ادغام می کند و با اخذ مجوزهای ارتباطی و قانونی، استفاده از آن به سازمان ها، بخش ها و نقشه برداران مهندسی مختلف گسترش می یابد. با استفاده از شبکه شمیم، هزینه های ثبت و نگهداری اسناد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. طراحی نوآورانه شمیم به طور قابل توجهی ایجاد نقشه های ارتفاعی مسطح را تسریع می کند و دقت اسناد را افزایش می دهد.

تفاوت سامانه شمیم یا نقشه یو تی ام (UTM)

سیستم UTM یک سیستم مختصات جهانی گسترده است که برای نقشه برداری دارایی استفاده می شود. در مقابل، شمیم یک سیستم داخلی است که برای نقشه برداری دارایی بر مختصات داخلی تکیه دارد که هر کدام اهداف خاصی را دنبال می کنند. با به وجود آمدن سامانه شمیم، مالکان زمین فاقد اختیاری برای انتخاب مهندس نقشه بردار خود هستند، زیرا سیستم به طور خودکار یک متخصص را تعیین می کند. اگر از شخص دیگری برای نقشه برداری استفاده شود، نقشه حاصل اعتبار قانونی ندارد. این سیستم مشخصات مهندس شامل نام و شماره تماس را از طریق پیامک برای مالک ارسال می کند و اجباری می کند که نقشه ملک به فرد مشخص شده سپرده شود. برعکس، تدوین نقشه UTM به مالکان زمین اجازه می دهد تا مهندس خود را از نقشه برداران سازمان نظام مهندسی انتخاب کنند. اگر نقشه بردار نقشه UTM را مهر کند، از اداره ثبت تأییدیه می گیرد و ثبت نام را امکان پذیر می کند. ایجاد نقشه UTM از ماهواره های GNSS استفاده می کند که مختصات منحصر به فردی را به نقاط زمین اختصاص می دهد. از سوی دیگر نقشه برداری شمیم تهران شامل تجهیزات مختلفی از جمله ایستگاه های توپوگرافی، واحدهای ثبت نام، نرم افزارهای مدیریت کاربران در کنار ماهواره های GNSS می باشد.

مهم ترین کاربرد سامانه شمیم

شمیم به عنوان یک سیستم نقشه برداری یکپارچه پیشرفته شناخته می شود که برای مکان یابی دقیق املاک بر روی نقشه کاداستر شهر طراحی شده است. این نقشه‌ها نه تنها موقعیت دقیق ملک را نشان می‌دهند، بلکه جزئیاتی مانند زوایا، اضلاع، محیط و مساحت را نیز شامل می‌شوند که آن‌ها را بسیار قابل اعتماد می‌سازد. قابل ذکر است که این سیستم دارای دقت چشمگیر زیر 5 سانتی متر است که قابلیت اطمینان نقشه های آن را بیشتر می کند.

کاربردهای بسیار مهم نقشه برداری شمیم عبارتند از:

  • تهیه نقشه جامع املاک در سراسر کشور.
  • ایجاد نقشه در مناطق دورافتاده و چالش برانگیز.
  • ارائه مختصات جغرافیایی دقیق تر برای املاک موجود در کاداستر کشور.
  • پرداختن به مسائلی مانند نقض حریم خصوصی اموال و تعیین مکان های ملک به طور دقیق پس از تصادفات

مهم تریم کاربرد های نقشه utm

با استفاده از این سوابق، تجمیع اسناد مختلف مرتبط با اموال مانند سفته، نامه های بانکی و دفترچه ها در یک سند تک صفحه ای مختصر امکان پذیر می شود. معتبرترین و قانونی ترین سند، سند تک برگی است. در حال حاضر مقامات قانونی به شدت از این نوع اسناد حمایت می کنند. در نتیجه، افزایش قابل توجهی در بازدید از دفاتر مهندسی برای به دست آوردن نقشه های UTM تک صفحه ای وجود داشته است. نقشه UTM به عنوان یک سند تک صفحه ای شامل مختصات موقعیت مکانی دارایی دقیق است و اطمینان می دهد که هر ویژگی دارای مختصات منحصر به فردی است. این رویکرد به طور موثر امکان ثبت اسناد متعدد برای یک ملک را از بین می برد. اگر به دنبال جلوگیری از عوارض هستید، بدون شک نقشه UTM را در نظر بگیرید. این سیستم به طور قابل توجهی مسائل مربوط به معاملات املاک را به حداقل می رساند، به ویژه برای افرادی که تجربه قابل توجهی در این زمینه ندارند. نقشه UTM تک برگ که به عنوان یکی از بهترین راه حل های ضد کلاهبرداری در نظر گرفته می شود، یک شخص خاص را به طور محکم با یک ملک مرتبط می کند، زیرا تنها یک سند به نام آنها برای آن ملک خاص صادر می شود.

مهم تریم کاربرد های نقشه utm

مهم تریم کاربرد های نقشه utm

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما