نمونه پلاک ثبتی ملک

نمونه پلاک ثبتی ملک

پلاک ثبتی اصلی و فرعی به جهت شناسایی املاک و اراضی به وجود آمده است. این پلاک در صفحه دوم سند دفترچه ای درج شده است. یکی از موارد استفاده پلاک ثبتی ملک یافتن آدرس و حدود ثبتی املاکی است که آدرس و حدود ثبتی آن ها معلوم نمی باشد.

در واقع برخی املاک آدرس معلومی ندارند و مالکین این املاک از گذشته ملک خود را رها کرده اند و تنها چیزی که از املاک دارند. سند قدیمی می باشد. اسناد قدیمی اعتبار دارد اما حاوی اطلاعات مکانی نیستند تا بتوان آدرس ملک را مشخص کرد. پس برای معلوم کردن آدرس ملک گمشده و سپس اخذ سند تک برگ جدید باید جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. و سپس نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی به اداره ثبت اسناد ارجاع داده شود. بنابراین با توجه به نمونه پلاک ثبتی ملک انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی قابل انجام است. جانمایی پلاک ثبتی یکی از عملیات هایی است که با انجام آن موقعیت و حدود ثبتی ملک معلوم می گردد. انجام این عملیات تنها توسط فرد با صلاحیتی همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ممکن است.

پلاک اصلی و فرعی

سازمان ثبت اسناد و املاک به جهت شناسایی املاک و اراضی شماره هایی را در نظر می گیرد. در واقع تقسیم بندی اراضی از استان شروع می شود و به بخش و قطعه منتهی می شود. برای این قطعات کوچک تر سازمان ثبت اسناد و املاک کد شناسایی را در نظر می گیرد که به آن پلاک اصلی و فرعی گفته می شود. پلاک ثبتی اصلی و فرعی همانند نام و نام خانوادگی افراد می ماند.

کارشناس جانمایی پلاک ثبتی

انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک با استفاده از اسناد و مدارک ثبتی ملک انجام می شود. انجام این عملیات از عهده افراد دارای صلاحیت بر می آید. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی فرد متخصصی است. که می تواند عملیات تعیین مرز ها و موقعیت دقیق ملک را بر روی زمین انجام دهد. با اتمام انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک سپس نقشه یو تی ام ملک تهیه می شود. این نقشه مهر و امضا شده معتبر می شود. و قابل ارائه به ادارات خواهد بود.

چه عواملی بر هزینه جانمایی پلاک ثبتی موثر می باشد؟

به طور کلی برای برآورد هزینه جانمایی پلاک ثبتی عوامل مختلفی بررسی می شود از جمله این عوامل شامل: مساحت دقیق ملک، تکمیل بودن یا ناقص بودن اطلاعات سندی ملک، تعداد اسناد موجود ملک، موقعیت دقیق ملک، به هم ریختگی پلاک ثبتی، میزان دقت دستگاه های تهیه نقشه یو تی ام و .. می باشد. برای اینکه انجام این عملیات به صورت اصولی انجام شود. و هزینه انجام جانمایی پلاک ثبتی نیز به صورت عادلانه بر آورد شود. در نتیجه مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی لازم است انجام شود.

جانمایی پلاک ثبتی جهت دیوار کشی ملک

هدف اصلی دیوارکشی ملک مشخص شدن حدود اربعه املاک بر روی زمین است. به طوری که تجاوز و تعارض به ملک صورت نگیرد و در نتیجه از حدود ملک حفاظت می شود. تمامی املاکی که سند تک برگ دارند. دیوارکشی مشخصی دارند زیرا پس از تهیه نقشه یو تی ام حدود اراضی تثبیت می شود. و سپس سند تک برگ طبق نقشه یو تی ام صادر می گردد. از دیگر مواقعی که دیوارکشی ملک انجام می شود زمانی است که افراد قصد ساخت و ساز در ملک خود را دارند. در این صورت لازم و ضروری است که ابتدا حدود اراضی بر روی زمین تثبیت شوند.

برای انجام دیوارکشی باید به یک کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. تا این مرحله بدون هیچ نقصی انجام شود. و در صورتی که اشتباه و کم دقتی در دیوارکشی انجام شود در این صورت مشکلات حقوقی برای مالک پیش می آید. زمانی انجام دیوار کشی ملک با جانمایی پلاک ثبتی ملک صورت می گیرد. که حدود اربعه ملک معلوم نباشد. و اطراف ملک املاک تثبیت نشده باشند.

در نتیجه کارشناس اقدام به انجام جانمایی پلاک ثبتی خواهد کرد. برای انجام این عملیات از اسناد قدیمی و ثبتی ملک استفاده می شود. در نتیجه با معلوم شدن حدود ثبتی ملک نقشه یو تی ام تهیه می شود. این نقشه مهر و امضا شده قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود. و همچنین دیوار کشی ملک با توجه به این نقشه با دقت بالا انجام می شود. و در نتیجه امکان تعارض به حدود ملک وجود نخواهد داشت.

نمونه پلاک ثبتی ملک

مراحل جانمایی پلاک ثبتی

  • بررسی سند مادر: سند مادر به سندی گفته می شود که اراضی یک منطقه در آن معلوم می باشد. و هر منطقه از منطقه دیگر تفکیک می شود. ممکن است ملک شما و املاک مجاور یک سند مادر داشته باشند.
  • بررسی قولنامه و بنچاق ملک: بعد از بررسی اسناد در ادامه لازم است قولنامه و بنچاق ملک و املاک مجاور بررسی شود. تامحدوده تقریبی ملک معلوم شود.
  • بررسی نقشه ثبتی ملک: نقشه ثبتی کروکی قدیمی ملک می باشد که در آن موقعیت املاک معلوم می باشد. در این مرحله از نحوه قرار گیری املاک در کنار هم می توان اطمینان حاصل کرد.
  • تهیه عکس هوایی منطقه: در این روش محدوده ملک به صورت دقیق معلوم می شود.
  • انجام نقشه برداری و تهیه نقشه یو تی ام: در ادامه کارشناس رسمی دادگستری اقدام به تهیه نقشه یو تی ام خواهد کرد. برای تهیه این نقشه از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. و بعد از برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود.

چه مواقعی انجام جانمایی پلاک ثبتی ضروری می باشد؟

بنابراین اگر ملکی دارید که از محل دقیق قرارگیری دقیق آن مطلع نمی باشید. و یا متراژ و محدوده دقیق ملک خود را نمی دانید و تنها از ملک سندی قدیمی در اختیار دارید. در نتیجه بهترین روش به جهت یافتن محدوده ملک و تعیین دقیق متراژ ملک جانمایی پلاک ثبتی ملک می باشد. برای انجام این عملیات تخصصی میتوان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. در نتیجه با تهیه نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی امکان اخذ سند تک برگ برای ملک نیز وجود خواهد داشت. و حدود اربعه ملک بر روی زمین تثبیت و دیوار کشی می شود.

چه مواقعی انجام جانمایی پلاک ثبتی ضروری می باشد؟

چه مواقعی انجام جانمایی پلاک ثبتی ضروری می باشد؟

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 1 / 5. تعداد رأی: 1

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما