نقشه برداری زمین

نقشه برداری زمین

نقشه یو تی ام نقشه ای با مختصات جهانی است که با تهیه نقشه یو تی ام برای ملک مختصات خاص و منحصر به فرد ملک به دست می آید. در حقیقت موقعیت دقیق ملک به دست می آید. در نتیجه امکان به وجود آمدن اختلافاتی که بر سر حدود و مرز ها به وجود می آید، وجود نخواهد داشت. خوشبختانه با به وجود آمدن این نقشه و استفاده آن در  ادارات و سازمان ها بسیاری از مشکلات و نا هماهنگی ها به وجود نمی آید.

امروزه از آنجایی که همه سیستم های ادارات به روزرسانی می شود. بسیاری از سازمان ها و ادارات امور ملکی برای به روز رسانی سیستم های خود و برای اینکه اطلاعات کافی از ابعاد و مساحت و موقعیت املاک کسب کنند نقشه یو تی ام ملک را در خواست خواهند کرد.

به عنوان مثال در صورتی که قصد اخذ سند تک برگی را از اداره ثبت اسناد را داشته باشید در نتیجه لازم است مدارکی را تهیه و به اداره ثبت اسناد ارائه داد. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام است. به جهت تهیه این نقشه لازم است به فردی دارای صلاحیت مراجعه نمود.

بسیاری از افراد غیر متخصص ادعا می کنن توانایی تهیه این نقشه را دارند و این افراد معمولا قیمت پایینی را برای تهیه این نقشه پیشنهاد می دهند اما در صورتی که قصد تهیه نقشه یو تی ام را با دقت بالا و مورد پذیرش ادارات و مراجع قضایی را دارید حتما به یک کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کنید. این متخصص ابتدا نقشه برداری زمین را انجام خواهد داد. در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود. در نتیجه نقشه یو تی ام تهیه شده با مهر و امضا شده قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود.

نقشه یو تی ام چیست؟

نقشه یو تی ام بر طبق مختصات جهانی می باشد و تهیه این نقشه با استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه و یا دوربین توتال استیشن انجام می شود. utm مخفف عبارت universal transverse Mercator می باشد. معنی آن سیستم مختصات مرکاتور معکوس است.

در نقشه یو تی ام موقعیت دقیق ملک و اطلاعات دیگری همچون حدود اربعه، مختصات مکانی، شکستگی های ملک، همسایگی ملک و .. درج شده است.

امروزه ادارات و سازمان های مختلف ملکی همچون اداره ثبت اسناد، اداره منابع طبیعی، شهرداری، محیط زیست، جهاد کشاورزی به جهت انجام امور نقشه برداری ملک و اراضی نقشه یو تی ام را با مقیاس های مختلف در خواست خواهد کرد.

متقاضیان برای انجام امور ملکی باید نقشه یو تی ام را در دست داشته باشند. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند این نقشه را با دقت بالا تهیه نماید و با مهر و امضای خود به آن ارزش لازم را دهد. تهیه این نقشه بدون مهر و امضای کارشناس بی اعتبار است.

مزایای تهیه نقشه یو تی ام

با راه افتادن سیستم الکترونیکی سامانه کاداستری تمامی خدمات از حالت سنتی به آنلاین ارتقا یافته است.

از جمله مزایای تهیه نقشه یو تی ام شامل موارد زیر است:

  • تعیین حدود اربعه
  • جانمایی ملک و تطبیق با وضع موجود ملک
  • مستقر شدن پلاک در محل خود
  • کاهش دعاوی ملکی و کمک به حل اختلافات ملکی
  • تعیین مساحت دقیق ملک
  • جلوگیری از هر جابه جایی و تجاوز و تعارض
  • آسان شدن بررسی وضعیت دقیق ملک
  • معلوم شدن مرز های ملک

کاربرد نقشه یو تی ام

نقشه یو تی ام در سازمان هایی همچون منابع طبیعی، ثبت اسناد، شهرداری، جهاد کشاورزی، جهادسازندگی، محیط زیست و .. کاربرد دارد.

از جمله کاربرد های تهیه نقشه یو تی ام شامل:

  • دریافت سند تک برگی
  • تهیه نقشه یو تی ام زمین کشاورزی برای جهاد کشاورزی
  • تفکیک زمین کشاورزی
  • تبدیل سند منگوله دار به تک برگی
  • تهیه نقشه یو تی م برای سند تفکیکی
  • تهیه نقشه یو تی ام شهرداری
  • ماده 56 قانون منابع ملی
  • جهت صدور مجوز گردشگری به سازمان گردشگری
  • پروژه های عمرانی مانند راهسازی
  • و…

چندین سال است که با روی کار آمدن طرح کاداستری، سند های قدیمی جای خود را به سند های تک برگی داده اند. این اسناد مشکلات اسناد قدیمی را ندارد. با تهیه نقشه یو تی ام موقعیت ملک، ابعاد و مساحت دقیق ملک معلوم می شود. در نتیجه به جهت اخذ سند تک برگی لازم است این نقشه را به اداره ثبت اسناد ارائه داد. همچنین نقشه یو تی ام از جانب شهرداری به جهت صدور جواز ساخت مدرکی را در خواست می کند. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام است.  این نقشه در خواست می شود تا در نتیجه موقعیت دقیق ملک معلوم گردد.

تهیه نقشه یو تی ام با دقت بالا

نقشه یو تی ام دقت بالایی می باشد و دارای مختصات جهانی است. این نقشه از جانب ادارات و سازمان های مختلف به عنوان مدرک در خواست می گردد. هدف از در خواست این نقشه به دست آمدن اطلاعات دقیقی از ملک است. در حقیقت با تهیه نقشه یو تی ام ابعاد و مساحت و موقعیت دقیق ملک حاصل می شود. با تهیه این نقشه مختصات یوتی ام به صورتX, y به دست می آید و بر روی زمین تثبیت می گردد.

برای تهیه این نقشه با دقت بالا لازم است به فردی متخصص مراجعه نمود. تهیه این نقشه را هرگز به یک فرد غیر متخصص نسپارید. زیرا افراد غیر حرفه ای نقشه یو تی ام راب ا دقت پایین برآورد می نمایند و در نتیجه نقشه مورد قبول بسیاری از ادارات قرار نمی گیرد. همچنین برخی ادارات و سازمان ها مانند اداره ثبت اسناد تنها نقشه یو تی ام ملک را با مهر و امضای یک فرد متخصص همانند کارشناس رسمی دادگستری قبول خواهد کرد.

این مخصص با تخصص و تجربه بالا در این زمینه با استفاده از ابزارآلات پیشرفته و مدرن می تواند در کمترین زمان و با بالاترین دقت این نقشه را تهیه نماید. و در نتیجه این نقشه قابل ارائه به ادارات مختلف خواهد بود. و مورد پذیرش ادارات و سازمان های مختلف قرار می گیرد. برای تهیه این نقشه ابتدا تقشه برداری زمین انجام می شود و سپس ترسیم نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود.

تهیه نقشه یو تی ام با دقت بالا

تهیه نقشه یو تی ام با دقت بالا

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما