قیمت تفکیک زمین نقشه برداری

قیمت تفکیک زمین نقشه برداری

تفکیک زمین انجام می شود تا در نتیجه زمین به قطعات کوچک تری تبدیل شود. تفکیک زمین برای اراضی مشاعی و غیر مشاعی انجام می شود. با انجام تفکیک اراضی در نتیجه حدود قطعات تفکیکی حاصل می شود و اخذ سند برای هر یک از قطعات ممکن خواهد بود. انجام امور تفکیکی از طریق اداره ثبت اسناد پیگیری می شود.

قیمت تفکیک زمین نقشه برداری بر طبق تعرفه ای معلوم می شود. تعرفه تهیه نقشه یو تی ام و همچنین انجام تفکیک زمین هر ساله توسط سازمان نقشه برداری اعلام می شود.

انجام بخش عملیاتی تفکیک زمین می توان به یک فرد متخصص مراجعه نمود. کارشناس رسمی دادگستری می تواند این عملیات را انجام دهد.

برای انجام تفکیک زمین ابتدا برداشت زمینی انجام می شود در واقع لازم است حدود اربعه و مساحت دقیق ملک حاصل شود. بنا براین نقشه یو تی ام ملک به این صورت تهیه می شود که از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. بعد از اتمام برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. برای ترسیم این نقشه از اتوکد استفاده می شود. بعد از ترسیم نقشه یو تی ام طرح تفکیکی بر روی آن ترسیم می شود و در ادامه با تهیه این نقشه و جانمایی آن بر روی زمین حدود قطعات تفکیکی معلوم می شود. بعد از اتمام ترسیم نقشه یو تی ام این نقشه چاپ و مهر و امضا می شود تا قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود. تا در نتیجه اخذ سند تک برگی برای هر یک از قطعات تفکیکی ممکن باشد.

تفکیک زمین چیست؟

در صورتی که مالک زمین مشاعی و یا غیر مشاعی باشید و بخواهید زمین را به قطعات کوچک تر تفکیک نمایید در نتیجه لازم است به اداره ثبت اسناد مراجعه شود.

در صورتی که ملک مشاعی باشد ازم نیست همه شرکا برای انجام تفکیک در خواست دهند و حضور پیدا کنند. زیرا تفکیک  اراضی به اندازه سهم خود در تمام قسمت ها سهیم می باشد.

در تفکیک مال غیر منقول با انجام تفکیک قطعات تفکیکی به صورت جدا سندی مالکیت دریافت می کنند و سند اولیه ملک باطل می شود. تفکیک زمین به دو صورت می باشد تفکیک عرصه و تفکیک اعیان. در تفکیک عرصه بعد از تفکیک ملک هیچ ارتباط فیزیکی بین قطعات وجود ندارد و هر ملک مستقل می باشد. در تفکیک اعیان ارتباط فیزیکی قطع نمی شود.

برای انجام تفکیک زمین می توان به یک فرد متخصص مراجعه نمود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند این نقشه را با دقت بالا تهیه نماید.  برای تهیه این نقشه ابتدا نقشه یو تی ام تهیه می شود.

افراز چیست؟

افراز به معنی معلوم شدن سهم مالکین ملک مشاعی از ملک و جداسازی آن از مال مشاعی است. که افراز هم مثل تفکیک تقسیم صورت می گیرد ولی علاوه بر تقسیم سهم هر یک معلوم می شود. در افراز همه شرکا باید حاضر باشند. اگر صاحب ملک یک نفر باشد دیگر از واژه افراز استفاده نمی شود. افراز شامل ملک مشاعی می باشد در افراز بعد از تقسیم شراکت از بین نمی رود. هر یک از شرکا به اندازه سهم خود در هر قسمت شریک می باشند.

افراز زمانی رخ می دهد که شرکا با هم اختلاف داشته باشند. اگر در حین افراز، شرکا معترض باشند اعتراض قبول نمی باشد و عملیات افراز ادامه میابد. شخص معترض می تواند اعتراض قانونی خود را در آینده پیگیری نماید.

هزینه تفکیک اراضی زراعی و مسکونی

هزینه تفکیک زمین بر طبق تعرفه تعیین می شود. محاسبه هزینه با توجه به کاربری های مختلف به صورت زیر تعیین می شود.

  • هر متر مربع از اراضی با کاربری مسکونی با 10% قیمت منطقه ای روز دارای محاسبه می شود.
  • هر متر مربع تفکیک زمین تجاری و صنعتی 100% قیمت منطقه ای روز دارای محاسبه می شود.
  • در خصوص سایر کاربری ها اگر زمین شهری برای خدمات عمومی واگذار گردد 10% قیمت منطقه ای روز دارای برایش محاسبه می شود.

افراز و تفکیک برای اراضی

افراز و تفکیک به جهت تقسیم اراضی انجام می شود. این دو مفهوم شباهت هایی دارند اما متفاوت اند. افراز به معنی مشخص و جداسازی مال مشاعی می باشد. تفکیک اما به معنی تقسیم اراضی به قطعات کوچک تر است.

ممکن است مالکین اراضی مشاعی بخواهند سهم خود را به طور توافقی مشخص و از حالت مشاعی خارج کنند. که در این صورت باید افراز انجام شود این عمل ممکن است به صورت توافقی و یا اجباری انجام شود. پس از انجام افراز مساحت دقیق هر یک از قطعات مشخص می شود تا مالکین بتوانند برای قطعه خود سند بگیرند.

برای انجام افراز اراضی لازم است به یک فرد متخصص مراجعه نمود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی به این امر تواناست.

بنابراین کارشاس رسمی دادگستری برای انجام تفکیک و افراز ابتدا با استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه گوشه های ملک برداشت می شود و نقشه یو تی ام ترسیم می گردد. با تهیه نقشه یو تی ام مساحت و ابعاد دقیق زمین حاصل می شود و با طراحی افراز و تفکیک بر روی نقشه وسپس جانمایی آن روی زمین افراز و تفکیک انجام می شود و هر یک از قطعات روی زمین مشخص می گردد. در نتیجه اخذ سند تک برگی برای قطعات تفکیکی وجود خواهد داشت.

تفکیک و افراز اراضی را چه کسی انجام می دهد؟

بخش عملیاتی تفکیک و افراز اراضی از عهده یک فرد متخصص بر می آید. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند این عملیات ها را انجام دهد. وی برای انجام تفکیک و افراز اراضی ابتدا نقشه یو تی ام را تهیه می کند تا با تهیه این نقشه اطلاعات فنی زمین حاصل شود. در ادامه بعد از تهیه این نقشه ترسیم طرح تفکیکی انجام می شود. با جانمایی این نقشه بر روی زمین قطعات تفکیکی بر روی زمین مشخص و نشانه گذاری می شود. در ادامه امکان اخذ سند برای هر یک از قطعات تفکیکی وجود خواهد داشت. قیمت تفکیک زمین نقشه برداری بر طبق تعرفه ای معلوم می شود این تعرفه به عواملی بستگی دارد.

تفکیک و افراز اراضی را چه کسی انجام می دهد؟

تفکیک و افراز اراضی را چه کسی انجام می دهد؟

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما