تفکیک آپارتمان نظام مهندسی

تفکیک آپارتمان نظام مهندسی

پس از اینکه ساخت آپارتمان به پایان رسید و پایانکار برای آن صادر گردید. در نتیجه لازم است سند اولیه ملک باطل شود و برای هر یک از واحد های آپارتمانی سند تک برگی صادر شود. برای صدور این سند لازم است تفکیک آپارتمان انجام شود.

تفکیک آپارتمان بسیار تخصصی می باشد همچنین نباید تخلفی در انجام این کار انجام شود .بنابراین متخصصی که برای این کار انتخاب می شود را نظام مهندسی انتخاب می کند.

تفکیک آپارتمان نظام مهندسی به این صورت انجام می شود که وی با حضور در محل آپارتمان کار خود را آغاز می کند و اندازه گیری و محاسبه را از طبقه همکف تا پشت بام با تجهیزات دقیق نقشه برداری انجام می دهد. و همه قسمت های اختصاصی و مشاعی را با دقت بالا برداشت خواهد کرد. سپس وی در مرحله دفتری نقشه تفکیک آپارتمان برای اخذ سند هر واحد آپارتمان را ترسیم خواهد کرد. در نتیجه با استفاده از این نقشه امکان اخذ سند تک برگ برای هر واحد وجود خواهد داشت. تفکیک آپارتمان همچنین قبل از ساخت آپارتمان نیز کاربرد دارد. در واقع اگر افراد قصد انجام معامله را داشته باشند با انجام این عملیات مساحت دقیق هر واحدحاصل می شود و در نتیجه با اطمینان بالا انجام معامله ممکن خواهد بود.

تفکیک آپارتمان چیست؟

تفکیک آپارتمان به معنی جدا و مستقل سازی هر یک از قسمت های آپارتمان است. با انجام تفکیک آپارتمان انباری و پارکینگ و .. با دقت بالا معلوم می شود و متراژ و محدوده آن تعیین می شود. تفکیک آپارتمان نظام مهندسی با استفاده از تجهیزاتی همچون متر لیزری و دوربین توتال استیشن انجام می شود. انجام تفکیک آپارتمان توسط کارشناس نظام مهندسی انجام می گیرد و هدف آن صدور سند تک برگی برای هر یک از واحد های آپارتمانی است.

منظور از پیش تفکیک آپارتمان چیست؟

قبل از اتمام ساخت آپارتمان در صورتی که افراد قصد انجام معامله واحد های آپارتمانی را داشته باشند. در نتیجه پیش تفکیک آپارتمان انجام می شود تا با انجام این عملیات مساحت و متراژ واحد های آپارتمانی حاصل شود. در نتیجه انجام معامله پیش تفکیک آپارتمان با اطمینان بالا قابل انجام خواهد بود. انجام پیش تفکیک آپارتمان از عهده کارشناس رسمی دادگستری بر می آید. طرفین معامله با اطلاع از مساحت دقیق هر واحد از انجام معامله متضرر نخواهند شد. انجام پیش تفکیک با استفاده از متر لیزری انجام می شود و در نتیجه مساحت و متراژ دقیق هر واحد حاصل می شود.

تفکیک آپارتمان نظام مهندسی

فواید انجام تفکیک آپارتمان قبل از صدور پایانکار

  • تعیین مساحت دقیق هر واحد آپارتمانی
  • حل شدن اختلاف مساحت درج شده در پایانکار و نقشه تفکیکی
  • تسریع روند دریافت پایانکار و سند تفکیک شده
  • در صورتی که ساخت آپارتمان مشارکتی باشد اختلاف بین سازنده و مالک به وجود نخواهد آمد.
  • افراد با اطلاع از مساحت و متراژ دقیق هر واحد می توانند با اطمینان بالا معامله واحد های آپارتمانی را قبل از اتمام ساخت آپارتمان انجام دهند.
  • به دلیل معلوم بودن مساحت دقیق هر واحد در زمان پیش فروش هر واحد بین خریدار و فروشنده اختلاف به وجود نخواهد آمد.

دستور العمل تفکیک آپارتمان

در اداره ثبت اسناد برای تفکیک آپارتمان ها قانون و آیین نامه ای وجود دارد این دستور العمل به شرح زیر است:

  • تفکیک آپارتمان بر اساس گواهی پایانکار انجام می شود. در صورتی که گواهی با وضع موجود منطبق باشد تا پایان اعتبار گواهی پایانکار انجام تفکیک آپارتمان ممکن است.
  • حدود ملک مطابق دفتر املاک و سند مالکیت ذکر و گواهی می گردد.
  • قسمت های اشتراکی با ذکر نوع و مساحت آن و به دنبال آن قسمت های اختصاصی با ذکر تعداد آن ها به ترتیب اول آپارتمان ها دوم انباری ها و سوم پارکینگ با حدود و مشخصات و مساحت تعریف می شود.
  • دیوار فواصل بنا مفروز با مشاعات جز بنای مفروز محسوب می گردد.
  • حیاط، حیاط خلوت، درز انقطاع، محل عبور کانال کولر و لوله بخاری مشاعات است و مساحت آن جز مساحت اختصاصی محاسبه نمی شود.
  • هرگاه گواهی گایانکار قید شود که تفکیک دارای عقب نشینی است. در نتیجه باید مقدار آن در گواهی پایانکارو صورت مجلس تفکیکی و سند مالکیت قید شود.
  • در مواردی که طول اضلاع و مساحت ملک مورد تفکیک به علت ایجاد عقب نشینی کمتر از طول اضلاع و مساحت مندرج در سند مالکیت باشد در نتیجه در صورت مجلس تفکیکی توضیح داده می شود.
  • قسمتی از فضای واحدی که دارای اختلاف ارتفاع با بقیه آن است با قید مساحت و ارتفاع جز مساحت آپارتمان محاسبه می شود.
  • نیم طبقه ای که خارج از حدود آپارتمان است باید حدود و مساحت آن جداگانه در صورت مجلس تفکیکی تعریف شود.

انجام پیش تفکیک آپارتمان کارشناس رسمی دادگستری

از آنجایی که ملک از جمله دارایی های با ارزش افراد محسوب می شود و همچنین پیش فروش از جمله معاملاتی است که بسیار انجام می شود. و همچنین با توجه به نارضایتی هایی که از انجام این معامله وجود دارد در نتیجه لازم است برای انجام این معاملات اقداماتی انجام شود. در حقیقت برای انجام این معامله با اطمینان بالا لازم است مساحت دقیق هر یک از واحد های آپارتمانی حاصل شود. در واقع قبل از اتمام ساخت آپارتمان این اطلاعات معلوم نمی باشد. مساحت دقیق هر یک از واحد های آپارتمانی حاصل نمی شود مگر با انجام پیش تفکیک آپارتمان که انجام آن تخصصی می باشد.

بسیاری گمان می کنند برای به دست آوردن مساحت و متراژ دقیق واحد ها متر زدن کافی می باشد اما این تفکر اشتباه است زیرا این مساحت از اندازه گیری، محاسبه، سرشکنی و میانگین گیری کل طبقه حاصل می گردد. بنابراین برای انجام پیش تفکیک آپارتمان به جهت به دست آوردن مساحت و متراژ دقیق هر واحد لازم است به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. از جمله مزایای پیش تفکیک این است که از ضرر مالی احتمالی که ممکن است برای خریدار و فروشنده ممکن است پیش بیاید جلوگیری می شود. که هزینه تهیه این نقشه بسیار کم تر از ضرر احتمالی خواهد بود.

برای انجام پیش تفکیک آپارتمان ابتدا برداشت زمینی انجام می شود و بعد از برداشت با استفاده از متر لیزری سپس ترسیم نقشه پیش تفکیک آپارتمان با اتوکد انجام می شود.

انجام پیش تفکیک آپارتمان کارشناس رسمی دادگستری

انجام پیش تفکیک آپارتمان کارشناس رسمی دادگستری

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما