استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی تهران

استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی تهران

استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی تهران توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی امکان پذیر می باشد. اگر شخصی بخواهد ملک یا زمینی را معامله کند. لازم است در مورد ملک از اداره ثبت اسناد در مورد وضعیت ثبتی ملک استعلام بگیرد. و سپس معامله را انجام دهد. استعلام گرفتن از وضعیت ثبتی ملک به این دلیل توصیه می شود. که خریدار در انجام معامله دچار ضرر و خسارت نشود.

در واقع قبل از انجام معامله باید تمام ویژگی های ملک از محل معتبری مثل اداره ثبت اسناد پیگیری و بررسی شود. تا در آینده باعث دردسر طرفین معامله نشود. انجام استعلام وضعیت ثبتی ملک به تخصص و تجربه زیادی نیاز دارد. و باید توسط متخصص این کار یعنی کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام شود.

پلاک ثبتی اصلی و فرعی

پلاک ثبتی قطعه کوچکتر از یک واحد بزرگتر است. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تقسیم بندی ها را از استان‌ها شروع می کند. و به واحدهای کوچکتر تقسیم می‌کند. که هر کدام از این واحدها بخش می باشد. در مرحله بعدی بخش ها به واحدهای کوچکتری تقسیم می شود. که به آن ها قطعه اصلی یا مادر گفته می شود. هر قطعه ای که از قطعه اصلی یا قطعه مادر جدا شود. یک پلاک فرعی به آن تعلق می گیرد.

در گذشته اداره ثبت برای مشخص شدن املاک آن ها را قطعه بندی و برای هر قطعه پلاکی در نظر می گرفت. که به آن پلاک ثبتی و به مجموعه نقشه آن نقشه ثبتی می گویند. پلاک ثبتی یک وسیله فلزی مستطیل شکلی است. که شماره هر ملک حکم شناسنامه ملک را دارد. روی آثار ثبت شده در گذشته پلاک ثبتی بر روی سنگ ها حک می شدند. اما به دلیل بالا بودن هزینه این نوع پلاک ثبتی فلز ها جایگزین سنگ ها شدند.از طریق پلاک ها شما قادر خواهید بود. اطلاعات زیادی از ملک که در اداره ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده است. را به دست بیاورید. مانند محدوده ملک این که ملک از شرق غرب شمال و جنوب به کجا وصل است. و چه محدوده ای را شامل می شود.

استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی

در واقع استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک به این منظور انجام می شود. که تمامی اطلاعات و مسائل ملکی مشخص شود. و با انجام استعلام  هر گونه مشکلی در ملک آشکار می شود. یکی از مشخصه های اصلی در هر ملک پلاک ثبتی آن می باشد.

پلاک ثبتی در طرح اصلاح اراضی به هر ملکی تعلق می گیرد. که در واقع همان پلاک اصلی و فرعی می باشد. که در سند مالکیت ثبت شده است. و برای اموری مانند جانمایی ملک استفاده می شود. به کمک پلاک ثبتی موقعیت و مرزهای ملک مشخص می گردد. حال زمین و املاکی وجود دارند. که موقعیت آن ها مشخص می باشند. اما اسناد و مدارک مشخصی از آن ها در دسترس نیست. و باید به کمک مختصات یو تی ام استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی را بگیرند. و سپس با توجه به موقعیت پلاک ثبتی ملک تعیین می گردد.

پلاک ثبتی اصلی و فرعی به چه شکلی می باشد؟

تا اینجا متوجه شدیم که هر ملک دارای یک پلاک ثبتی اصلی و پلاک فرعی است. که تقریبا و مانند نام و نام خانوادگی ملک می باشد. این شماره اصلی و فرعی که با علامت ممیز از یکدیگر جدا می ‌شود. شماره اصلی در سمت چپ و شماره فرعی در سمت راست قرار می گیرد. تمام این مشخصات در صفحه دوم سند ملک قرار دارد. به عنوان مثال اگر شماره پلاک ملکی به صورت 7845/34باشد. یعنی شماره  34 پلاک فرعی آن می باشد. و 7845 نیز شماره پلاک اصلی ملک به حساب می ‌آید.

پلاک ثبتی در سند تک برگ

از سال 1390 به بعد تمامی سندهای املاک در قالب سند تک برگی صادر می شوند. و برای دریافت سند تک برگی نیاز به تهیه نقشه یو تی ام است. نقشه یو تی ام با جانمایی پلاک ثبتی انجام می شود. در سندهای تک برگی تمامی اطلاعات مورد نیاز ملک درج می شود. در قسمت بالای صفحه سند تک برگی سمت راست، کد یکتای ملک درج شده است. و در سمت چپ آن، تاریخی که سند تک برگی صادر، درج گردیده است.

در قسمت پایین تر، در بخش مشخصات ملک، اطلاعات کاملی از ملک آورده شده است. اعم از: بخش ثبتی، شماره اصلی، شماره فرعی، ناحیه، مفروز، مساحت، سمت.، بلوک، تاریخ ثبت، شماره ثبت ملک، شماره صفحه و شماره دفتری املاک قید شده است. در ادامه اطلاعاتی همچون نوع کاربری، نوع ملک، میزان و نوع مالکیت. به همراه نشانی ملک، کدپستی، شماره سریال درج گردیده است. در انتها نیز مشخصات کامل مالک به همراه شناسه جغرافیایی ملک یا شناسه جام قرار دارد.

انجام استعلام وضعیت ثبتی قبل از انجام معامله

ممکن است ملکی که معامله شده است. به دلایل قانونی در توقیف و یا رهن باشد. و صاحب ملک حق فروش آن را نداشته باشد. در مواردی نیز فرد فروشنده اجازه معامله ندارد. و تنها در صورتی که استعلام با کد ثبتی و تخصیص کد رهگیری صورت گیرد. این قضیه آشکار می شود. یک حقه ی بسیار تکراری و آشنا این است. که در بسیاری از معاملات اتفاق افتاده است. که فروشنده مالک واقعی ملک نبوده است. و اسناد جعلی ارائه داده است.

یا حتی احتمال دارد به هر دلیل سند ملک قابل انتقال به شخص دیگری نباشد. و در این صورت اگر خریدار قانونی عمل نکند. و از ملک استعلام وضعیت ثبتی نگیرد. دچار دردسر و مشکلات زیادی خواهد شد. و نظر به به این که حل دعاوی در مراجع قضایی نیاز به پرداخت هزینه های مالی و زمانی زیادی دارد. همچنین در اغلب موارد به دلیل کامل نبودن مدارک عدم دسترسی به فروشنده نتیجه ای از پیگیری های قانونی حاصل نمی شود. پس بهتر است. قبل از ایجاد مشکلات و افتادن در دام کلاه برداران، قبل از انجام معامله استعلام وضعیت ثبتی ملک انجام شود.

شناسایی ملک با توجه به پلاک ثبتی

برای شناسایی املاک نیز همچون افراد از مشخصات مخصوصی استفاده می‌ شود. در حقیقت پلاک ثبتی اصلی و فرعی برای یک ملک مثل نام و نام خانوادگی یک فرد می ‌باشد. برای قطعه مادر، شماره پلاک ثبتی اصلی و برای بخش‌ های کوچکتر آن نیز شماره پلاک فرعی صادر می‌ گردد. سازمان ثبت اسناد و املاک با هدف شناسایی هر ملک، شماره‌ ای را به صورت اصلی و فرعی به آن اختصاص داده است. که این شماره در صفحه دوم سمت راست دفترچه مالکیت درج می گردد.

شناسایی ملک با توجه به پلاک ثبتی

شناسایی ملک با توجه به پلاک ثبتی

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما